tirsdag 9. februar 2010

Svinejobb å redigere


Jeg har sittet intenst med redigering, "klipping og liming" i word i flere dager. Utkastet mitt til et sanghefte tar form. Fordi jeg kan så lite om dette og må improvisere hele tiden, må jeg ha det i hendene det jeg ikke har i hue. Dobbeltjobbing, m.a.o. Har spilt gjennom alle sangene og sjekket underlige noteringer. Mange av sangene er så gamle at jeg lurer på om det er notert rett, fordi vårt tonespråk er annerledes enn på 1600-tallet- den tiden noen av sangene er fra.
Ser at valg jeg tok da jeg skrev sangene inn på finale, ikke var spesielt gode. Det er slik en himla jobb å gjøre alt om igjen, men noe kan jeg da rette på. Bare det å velge å klippe inn notene og skrive i word, tok det meg lang tid å oppdage. Nå visste jeg jo at skriveprogrammet i finale ikke var optimalt, men det er altså slike små filleting som jeg må oppdage av meg selv. Bratt læringskurve.
Tegningene er ferdige, i alle fall; det gikk fort og var gøy. Mange år siden jeg tegna sist. Og lydfilene funker på sitt vis. Har moro av å synge kanon med meg selv, enda så underlig det er. Bladsynger på harde livet og blåser i tviletoner - de som alltid blir litt "blå" og skeive ved første gangs gjennomsang.
Nøff og hviiiiiiiin!

Ingen kommentarer: