onsdag 27. januar 2010

Snart sluttstrek


Nå har jeg jobbet intenst med redigering av Rundsangbloggen og wikisidene for den digitale sangboka Rundsanger og kanon. Jeg har lagt inn nye lyttefiler, foretatt språkvask, rensket opp i stiler og fonter og satt in bilder som kan forankre tekstene. Dette er nitidig arbeid; det har lagt seg over skuldrene mine som et riktig gammeldags åk. Det er ikke vannbøtter jeg bærer på, slik man måtte gjøre i gamle dager, men tanker og vurderinger. Jammen kan det være tungt nok, lell.

Jeg tenker at jeg begynner å nærme meg sluttstrek for det digitale produktet. Ikke fordi alt er "ferdig", eller at alle sidene er blitt optimalt gode sett i lys av det underliggende kravet om kontinuerlig forbedring. Det kommer alltid til et punkt at man må sette strek, og fortelle seg selv: "Nå er det bra nok".

Det som gjenstår er å gjøre et endelig utvalg sanger til den fysiske sangboka, tegne flere tegninger og skrive ferdig fagartikkelen. Så må alt til trykk. Det er fortsatt bestemmelser å ta i forhold til plassering av sangene og tegningene fysisk i et dokument. Skal jeg klippe og lime selv og levere til kopi-trykking og hefting, eller skal jeg kontakte et forlag og få ting brukket om og tykket profesjonelt? Det er et godt steg fra autodidakt amatørproduksjon til profesjonelt produkt. Det er også snakk om økonomi.
Nok om det!

Jeg tror heller jeg tegner litt.


Ingen kommentarer: