torsdag 28. august 2008

En grovskisse er sendt til veileder

Jeg har tenkt å lage en bok. Denne boka skal bestå av en samling på over 100 rundsanger og kanons fra mange ulike land som jeg har samlet fra ulike kilder; sanger jeg lærte i min barndom, sanger jeg har lært i skole, i utdannings- og korsammenheng, sanger jeg har funnet i gamle og nye sangbøker og sanger jeg har hentet fra internettkilder.

I utgangspunktet har jeg tenkt at samlingen vil skille seg fra mer tradisjonelle sangbøker ved at den tar med litt om historikk (kanons og flerstemmighet i historisk lys), prinsipper for komponering og tips omkring bruk. Den har også med lyttemateriell i form av cd (-er). Det er mulig at alt dette vil være for omfattende, og at jeg kanskje derfor ikke bør ta med et kapittel om sang og sangteknikk, slik jeg opprinnelig hadde tenkt. Veien blir til mens man går, heter det jo, og jeg har bare så vidt startet. Så jeg må nok gå noen runder med meg selv og veiledere; herav navnet på bloggen; Rundsanger og kanon. Det blir nok rundkjøringer på mange måter etter hvert....

Målsettingen med å lage en slik bok er at sangene skal bli lettere tilgjengelig for flere, og at de da kan tas i bruk på en mer systematisk og gjennomtenkt måte. Ikke minst er det et ønske å ha mulighet for å velge blant kanon- og rundsanger fra én kilde, i stedet for å måtte lete gjennom uttallige.

Sangene hentes fra både den folkelige og den kirkelige sfæren, og har både kjente og ukjente komponister. Noen er enkle, mens andre er mer komplekse. Materialet har derfor en spennvidde fra det alminnelige til det vakre. Det finnes også sanger som er både rare og frekke. Med tidsspenn fra 400 år tilbake i tid fram til våre dager, kan noen av sangene gi et innblikk i både samfunn og liv fra den tid de opprinnelig ble sunget.

Alle tegningene i dette materialet blir laget av undertegnede. Sangene har jeg notert i ”finale notepad”, et gratis notasjonsprogram. Det vil også være min stemme som er å høre på alle cd-sporene. Lydfilene synges inn og redigeres i lydbehandlingsprogrammet ”Audacity”. Årsaken til at jeg bruker meg selv hele veien her, er at dette produktet blir et stykke praktisk eksamensarbeid knyttet til mastergradsstudiet i pedagogiske tekster ved høgskolen i Vestfold. Eventuelle feil i materialet må jeg selv stå ansvarlig for.

Status: Har skrevet en rekke sanger på noter og sunget dem inn. Har skrevet noen prøvekapitler og avsnitt. Har sunget flerstemt med meg selv på Audacity.

Problemer: Å finne kilder til alle sangene.
Jeg har forsøkt å finne fram til kilder for alle sangene, selv om jeg opprinnelig har ”lært dem på øret”. De jeg har greid å finne blirtatt med i referansene. Noen sanger er det umulig å finne opphavspersoner til. Mange av sangene er gamle og copyright-forholdene kan være uklare. Det blir ikke vært mulig innenfor tids- og kostnadsrammen for dette masterprosjektet å søke tilbake til alle røttene. Denne boka blir ikke produsert for kommersiell bruk, og jeg håper derfor at det kan forsvares å ta med også slike sanger som jeg ikke lykkes i å finne kilder til (hvis ikke kan jo disse sangskattene risikere å gå tapt). Dette er litt vanskelig, men kanon er på mange måter allemansseie.

Ingen kommentarer: