søndag 31. august 2008

Refleksjoner om prosjektet

Jeg har tenkt en del på sangbøker i det siste. Jeg har bladd gjennom en hel haug av dem på jakt etter kanon. Jeg har vært på jakt etter sangbøker overalt; for eksempel har jeg gått på loppemarked og antikvariat og kjøpt flere gamle og brukte sangbøker. Jeg har blant annet funnet mange versjoner av Mads Bergs Skolesangbok, den tidligste jeg har er fra 1933. Den kom i et opplag på 342000, og kostet 1 krone og 20 øre. Det står det skrevet med blyant i permen. Jeg har utgaver fra 1940, 1945, 1949, og Mads Bergs skolesangbok er fortsatt å få kjøpt i bokhandelen; om enn i en nyere og revidert utgave. Første utgave av denne sangboka kom i 1914.

Jeg har også funnet flere versjoner av Edvard Gunnengs Metodisk Sangbok for skolen, den tidligste jeg har er fra 1922. Opplaget står det ikke noe om, men på tittelbaldet står det om Edvard Gunneng at han er lærer og organist i Kristiania! Det var en revidert utgave av Edvard Gunnengs metodiske sangbok for skolen fra 1962 som jeg selv fikk utdelt på Abildsø skole da jeg var elev der på den siste delen av 60-tallet.

Denne høsten kommer det en ny skolesangbok; et prosjektsamarbeid kalt Sang i Norge mellom Senter for pedagogiske tekster ved Høgskolen i Vestfold, Musikk i skolen og Rikskonsertene. Les mer om dem her; http://www.sanginorge.no/

Men hva er det som karakteriserer skolesangbøker som pedagogiske tekster?

Et raskt gjennomsyn viser at de eldste bøkene som jeg har sett i har forord, noe om metodikk og sangstemme, deretter følger nummererte sanger ispedd noen biografiske opplysninger om komponister, tonedannings- og rytmeøvelser, og til sist kommer ainnholdsfortegnelsen, alfabetisk ordnet.

Revisjonene i de "nye" opplagene viser at både innhold og form endres, men også at mye av materialet beholdes. Det kunne vært interessant å sett litt nøyere på dette. Trolig har endringene sammenheng med samfunnsutviklingen og med skolelovgivningen.

Når det gjelder kanons, blir de kalt ekkosanger i de tidligste utgavene. Det virker ved raskt gjennomsyn som om det er flere av dem i utgavene fra 60-tallet, enn på 30-tallet.

Jeg skal nå se om jeg kan finne litt mer ut om de skolehistoriske aspektene ved sangbøker i skolen. I dag fant jeg ut at det ved pedagogiske tekster er søkt om midler til et sangbokhistorisk prosjekt ved Høgskolen i Vestfold. Det er mulig at det foreligger litteraturreferanser der som jeg kan ha nytte av.

Ingen kommentarer: