tirsdag 26. august 2008

Masterprosjekt

Dette er en blogg knyttet til et masterprosjekt i pedagogiske tekster ved Høgskolen i Vestfold.

Masterprosjektet er todelt; det består av en praktisk, "utøvende del" og til denne skal det skrives en fagartikkel. Jeg tenker meg foreløpig at jeg skal lage en sangbok; en samling med kanon og rundsanger fra Europa. Her skal det trolig være en todeling; en del som består av samlingen i tekst og noter med enkle egenproduserte tegninger til, og en del som sier noe om kanon i historien, hvordan man bruker kanon, med et kapittel om sangteknikk og oppvarming, og hvordan man selv kan skrive enkle kanons ut fra en ledemelodi og kontrapunktprinsipper. I løpet av denne framstilingen tenker jeg at jeg berører en rekke av de musikalske grunnsteinene som kanon bygger på; rytme, klang, tekstur, puls, tempo, harmoni....osv.

I dette ligger også noe av begrunnelsen for prosjektet; kanon kan være veivisere inn til disse musiske elementene på en måte som gjør at man opplever dem på kroppen når man synger.

Jeg er kommet i gang med det praktiske arbeidet; jeg har samlet en rekke kanon og har notert dem i finale notepad, et gratis notasjonsprogram for noter. Jeg har også sunget en rekke av rundsangene inn på lydfiler og konvertert dem til filer som kan lastes inn på wikispaces og/eller cd.. I dag har jeg funnet ut hvordan jeg legger inn flere stemmer i innspillingsprogrammet Audacity; og jeg har sunget inn flere spor, med meg selv, slik at jeg kan høre hvordan flerstemtheten blir.

Jeg har også skrevet en del historikk knyttet til fremveksten av flerstemt sang i Europa. Jeg tenker meg at denne bloggen skal være en loggbok over framdriften i masterprosjektet.

Ingen kommentarer: