onsdag 4. mars 2009

"A song will move the job along"

Jeg har fortsatt ikke fått tilbake pc'n min fra service, så det fortsatt den gamle bærbare som får gjennomgå. Eller rettere sagt; jeg føler det som om det er jeg som får gjennomgå hver gang jeg skal inn i rundsangprosjektet og redigere. Noe så tregt arbeidende som denne maskinen finnes knapt, men jeg får vel være glad for at jeg i alle fall har noe å skrive på og med.

Jeg har nå i alle fall installert finale notepad 2009 på denne maskinen også og kan dermed redigere notene igjen. Spilt inn nye melodier og sunget får jeg derimot ikke gjort suksessivt, så det får vel bli med redigering til jeg får igjen den nye maskinen min. Det er likevel nok av praktiske oppgaver å ta fatt på.

Jeg har dratt fram tegneblokka flere ganger, men kastet den fra meg med ulyst igjen like mange ganger. Får liksom ikke ro på meg til å sette meg ned og tegne mer til papirutgaven, så lenge nettprosjektet fortsatt "henger". Her er det også en del jeg må tenke på i forhold til layout; hvor mange sanger skal jeg ha på hver side, hvor tegningene skal plasseres og om jeg for eksempel skal bruke Snagit for å få inn sangene som bilder i et windows-dokument for deretter å gjøre dette om til pdf. Et problem med denne metoden er at notene kan bli litt utydelige når sidene printes ut. Det gjelder å få til riktige proporsjoner på bildene slik at de passer inn i A-4-formatet, og at de samtidig blir tydelige og gode å lese. Regner med at jeg kan ta hele sulamitten - samlet i ett dokument - ut på en minnepinne og levere til et trykkeri når jeg kommer så langt.

Jeg må dessuten først kontakte et eller flere trykkerier og få litt informasjon om hva slags formater de tar i mot og generelt hvordan de helst vil ha før jeg setter i gang. Jeg er blitt litt forsinket av dette dataproblemet mitt, men jeg får se om det ikke er mulig å skrive litt mer på utkastet til masterartikkelen. Jeg prøver å tenke og gjøre en del på prosjektet hver dag, slik at jeg ikke skal miste motivasjonen.

Jeg prøver med dette å gjøre opp status underveis i arbeidet, men kjenner at det noen ganger nærmest blir en sutreblogg i stedet for en arbeidsblogg. Jeg tenker litt surt at det er vel en del av den hermeneutiske sirkelen at også slike refleksjoner dukker opp....og jeg får ta det sure med det søte...og synge som Julie Andrews gjorde en gang for lenge siden i "Mary Poppins":

"Just a spoon full of sugar, helps the medicine go down in a most delightful way!"

Ingen kommentarer: