tirsdag 3. mars 2009

Skolens sangbok anno 1916


Jeg har kjøpt en ny bok. Eller rettere sagt; jeg har kjøpt en gammel bok: Skolens sangbok av Mads Berg anno 1916. Jeg falt for det fine fotografiet på bokas forside av alle barna som synger. Et par av barna ser lettere utskremte ut, men det var vel ikke så vanlig med fotoapparater på den tiden; ett år før revolusjonen i Russland og midt under den første verdenskrig. Dette var det året min mor og far ble født. Det gir noen perspektiver å fundere over.

Boka lukter av gammel tid, litt moseaktig og grønn i eimen, preget av litt gammel kjeller, litt fukt og litt tobakk; mye lik forsiden. Det som er ekstra morsomt er å lese forordet fra 1914 som er gjengitt i 1916-utgaven:

De gamle folkeviser og stev bærer bud fra en tid da sangen her i Norden levde frisk paa folkemunde. Det var at ønske at vi igjen kunde bli "et syngende folk", som langt mere end nu søkte glæde og adspredelse i den sang- og melodiskat vi eier. Kan denne sangbok i nogen grad bidra hertil er hensigten oppnaadd.

Grunden til at saa mange av vore forfatteres værdifulde sanger ligger unyttet, er som oftest den at man ikke kjender melodien og ikke har let adgang til at faa den paa noter. Ved at melodien - notene - her er stillet sammen med teksten, er denne vanskelighet ryddet av veien. Hertil kommer at de lærere som har git sine elever kjendskap til noter og nogen øvelse i at synge efter dem, vistnok vil finde stor hjælp i at elevene har notene at støtte sig til under indøvelsen av nye melodier.

Kunne jeg selv ha skrevet en bedre begrunnelse for mitt eget rundsangprosjekt?

Ingen kommentarer: