onsdag 7. januar 2009

Kanon klarer vi ju galant?

Klikk på bildet for å høre en flerstemt innspilling: Jeg vet neimen ikke om det lyder så heftig, i denne første versjonen min.

For det er ikke til å unngå; det er mye jobbing med nettprosjektet. Og alt går ikke like glatt. Men, nå har jeg i alle fall fått ryddet i rundsangbloggen og lagt inn en tittelliste over alle sangene i prosjektet. Jeg har også spilt inn melodistemmene til alle sangene fram til bokstaven S. Melodistemmene er dessverre preget av noe susing; jeg vet ikke hvordan jeg skal få det vekk. På tross av at jeg har brukt støyfjerning, så blir det ikke susefritt. Her må jeg vel bare bite i gresset og si at når man bruker dårlig innspillingsutstyr med åpen mikrofon, så blir kvaliteten deretter. Likevel, det er nok fullt mulig å lære seg sangene ved å lytte til melodien, selv med susing.

Mange av sangfilene er spilt inn også, selv om jeg godt hører at kvaliteten på sangene ikke er topp, hverken med tanke på egen stemmeføring som fortsatt er preget av forkjølelse/allergi , eller det at jeg nærmest bladsynger alle ukjente kanon fortløpende. Da blir det en del "tvile-toner" som kan høres.

Jeg burde egentlig leve som jeg preker; lære sangene godt før jeg synger dem. Og i alle fall før jeg våger å spille dem inn- for ikke å snakke om det å legge dem ut på nett til åpen forlystelse eller forargelse! Slik er det ikke: Jeg lider som alltid av utålmodighet i trangen til å få ting ferdig; så jeg legger inn "uferdige" innspillinger også! Om ikke annet så blir prosessen og progresjonen behøring dokumentert i dette prosjektet!

Det er mulig at jeg beholder disse innspillingene bare foreløpig og etter hvert erstatter dem med nye, når stemmen bedrer seg og jeg får lært meg materialet litt bedre. Målet er absolutt ikke perfeksjon; bare at det er ok å høre på og lære av.
Det ville jo være fullstendig bortkastet energi med alle disse sanginnspillingene hvis de er så dårlige at man skrur dem av før man får lyttet ferdig.
Det er vel sjansen stor for akkurat nå...

Ingen kommentarer: