fredag 5. september 2008

En kanon, flere kanon

Endelig har jeg fått klarhet i flertallsformen for kanon. Det er kanon! Det kunne Ida opplyse meg om; og det var fint. Jeg hadde jo funnet flertallsformen kanons i et musikkhistorieverk, men var usikker på om det var rett.

Ida sier: " Iflg bokmålsordboka på nett (www.sprakrad.no) er det flere kanon. Musikkverket bruker sikkert s-formen, men det er ikke riktig norsk likevel. Tenk på alle steder du finner genitivs-s med apostrof!"

Det har hun jo rett i!

Fikk ellers ikke jobbet noe i går; ville bake kransekaker til en venninne av meg hvis datter gifter seg på lørdag. I natt ble jeg skkkelig forkjølet og sitter og hakker tenner mes feberen er på oppadgående.

Jeg har fått mail om 2. veileder; så nå ligger alt til rette for videre arbeid. Host host og nys.

2 kommentarer:

Ida WH sa...

Hvem er denne 2. veilederen da?

Siri Randem sa...

Det er Ragnhild Lund fra høgskolen i Vestfold. Hun forsker nettopp på sangbøkenes historikk i Norge!