søndag 28. september 2008

Hvordan lage en sangbok?


Når man skal lage en sangbok er det mange valg å ta før endelig produkt ligger på bordet. Det skjønte jeg under samtalen som jeg hadde med Arve Amsrud; han som har vært primus motor i arbeidet med prosjektet Sang i Norge. Det var en interessant samtale - og i tillegg fikk jeg endelig se og bla i den nye sangboka som nå ligger her ved siden av meg og skinner mens jeg skriver.

Forsiden på boka gir konnotasjoner til hav og land, fra oljeplattform til kirke, den Munch'ske sol, Mads Bergs svane og nesten alle sangbøkers symbol: sangfuglene som flyr på permene. Det er også noe som ligner en målskive på siden; "Det kan være lydbølger som strømmer ut fra en lydgenerator" tenkte jeg.

Jeg ble fortalt at det var dråpen som faller ned i et speilblankt vann; som ringer i vann sprer sangen seg.
De grafiske delelinjene er faktisk notelinjer med sommerfugler som noteverdier i sangen! Jeg får assosiasjoner til sangen "Sommerfuggel i vinterland" som står på side 298 i boka; det er 500 sanger her; fra 50 land. Sang i Norge.

Det hele virker veldig helhetlig og gjennomtenkt.

3 kommentarer:

Ida WH sa...

Veldig fint omslag på den boka, nostalgisk, men godt designet. Du jobber ser jeg! Ida

Ida WH sa...

Fyrtårnet er også med ... det er vel et sangerfyrtårn det da ;-). Symbolmettede saker.

Siri Randem sa...

Heilnorske assosiasjoner; men boka er flerkulturell i sangutvalget.