onsdag 17. september 2008

Singing Together

Når man snakker om kilder; og det gjør jeg jo fortsatt stadig vekk, så må jeg fortelle at jeg googlet "Singing Together BBC-broadcasts to schools" også og fant at de er i gang i dag også: http://www.bbc.co.uk/schoolradio/about.shtml

Jeg fant jo som før nevnt utgaver av Singing Together fra 1957 til 1967 på et bruktmarked for bøker. Det var morsomt å lese historikken bak og tenke tilbake til en tid da radio ble brukt i undervisning - før tiden for båndspillere. Mudcat cafe hadde følgende tråd med info og historikk:http://www.mudcat.org/thread.cfm?threadid=79364#1436824

Skal jeg være riktig nostalgisk, så tenker jeg at dette faktisk var tiden for min egen oppvekst. Det å synge sammen var faktisk viktig, den gangen. I barnedåper, konfirmasjoner, bryllup, på skolen, i kirken, i speider'n rundt leirbålet, i bilen på søndagsturen, hjemme med venner og familie, i arbeidersangforeninger og hjemme alene med radioen. Vi sang og sang.

Sangen ble dessuten sett på som viktig; moralsk oppbyggende, en viktig del av dannelsen og bibringer av kulturarven. Det var ikke så lenge etter den andre verdenskrigen heller; det var politisk viktig med samhold og nasjonsbygging. Det ble sunget i de tusen hjem. Og vi kunne nesten alle sammen de samme sangene; vi hadde et felles sanggrunnlag- mye takket være folk som Mads Berg, Edvard Gunneng og flere.


Er det slik i dag?

Ingen kommentarer: