tirsdag 2. september 2008

Å klarne spindelvevet

Intet er som en veiledningstime til å få klarnet spindelvevet i hodet. Det sitter fortsatt nen klebrige rester her og der i noen av hjernevinningene, men jeg tror jeg etter veiledningen har fått mer oversikt over hva jeg faktisk skal gjøre i masteroppgavearbeidet.

Det praktiske arbeidet skal bestå av å lage en samling av +-100 kanon med lærerveiledning og cd.

(Hva er forresten egentlig den riktige flertallsformen av ordet kanon på norsk? Jeg ser at noen lærebøker i musikk bruker tysk og engelsk flertallsform - altså kanons med s, men det føles fremmed på norsk. Men det er jo norsk vi snakker og skriver her, så jeg bør jo bruke den norske flertallsformen av ordet. Og hva er det? Mine oppslagsverk forteller om kanoner; slike man skyter med. Det kan det jo ikke være. Samtidig vil den delen av meg som har bodd i USA, tatt engelsk mellomfag og praktisert engelsk jevnlig siden den gang, gjerne bruke flertallsformen canons. Skal spørre Ida om dette, hun er en kløpper i norsk.)

For å lage en slik sangsamling må jeg finne noen utvalgskriterier, som for eksempel en inndeling i tematiske kanon, sjangere innen kanon, eller kanon gjennom de siste 100 år. Det er for eksempel skiller mellom kirkelige kanon, naturskildringskanon, arbeidsmoral-- og annen moralkanon, drikkevisekanon og pedagogiske kanon. Så er det finkulturelle kanon av "ekte" komponister, i motsetning til han der Anon som stadig vekk ellers sukker opp som opphavsmann (den ukjente kanonforfatter, ma.o.)

Så kommer fagartikkelen som skal analysere mitt eget produkt sett i relasjon til begrepet pedagogiske tekster som analyseredskap. Det er da snakk om å bruke et utvidet tekstbegrep og trolig sjangerteori.

Jeg gikk sporenstreks på biblioteket og lånte sanghistorieboka av Harald Jørgensen (1982); her kanskje jeg finner skolehistoriske aspekter å tygge på....

Ingen kommentarer: