tirsdag 23. september 2008

Status

Jeg har nå samlet over 200 kanon fra ulike kilder; sangbøker, internett og egen minnebank. De er på ulike språk og dekker flere århundrer. Jeg har lagt alle inn på finale notepad; hovedsaklig i den toneart og med den noteringsmåte som kildene har brukt. Et par av sangene var imidlertid lagt så høyt at de ikke var mulig å synge slik de var notert. De har jeg lagt ned til området for barns stemmeleie ved komfortabel sang. Noen få har jeg notert etter gehør. Det gjelder de kanon som jeg ikke har greid å finne visuelle kilder til. En stor del av materialet er tradisjonelle sanger uten opphavsmenn, men det er også forbausende mange av relativt kjente komponister.

Jeg har laget en eksempel-kanon selv også; bygd over et ordspråk. Prinsippet jeg har brukt er note-for note. To takter ledestemme, deretter to takter unison følgestemme komponert på basis av ledestemmen, deretter to nye takter note mot note på dette igjen. Sånn har jeg fortsatt til sangen var ferdig. Jeg vinner nok ingen komponistpris på den, men den er sangbar og konsonerer - på et vis!

2 kommentarer:

Ida WH sa...

Jeg har prøvd å finne notene til Vent frais, den franske kanonen vet du. Finner dem ikke. Den er veldig enkel, men jeg vet ikke om jeg orker å notere den ... ring meg så kan jeg synge den for deg, hvis du vil da. Ida

Siri Randem sa...

Takk Ida for at du sang den for meg i dag! Det var melodien til Hey ho, anybody home, en gammel engelsk rundsang jeg lærte i USA. Det som er morsomt er at denne sangen ble publisert av Thomas RAvenskroft i 1609 med en litt annen avslutning enn den som er blitt tradisjonell. Her er begynnelsen helt lik; "Hey ho anybody home, meat nor drink nor money have I none". Den nyeste eller tradisjonelle versjonen ender med "still I will be very merry", mens Ravenscrofts versjon ender med "fill the pot Edie, fill the pot Edie" altså både melodisk og tekstlig helt ulik slutt. Jeg har funnet den på tysk og på norsk også! Festlig at den finnes på fransk også!