mandag 15. september 2008

Nye tilskudd til kanonsamlingen

I dag har jeg lagt inn et 20-talls kanon på finale notepad. Gikk i postkassen og fant to hefter jeg hadde bestilt fra nettet med mange kanonsanger i. Mange nye, men også mange som jeg har fra før. Var på bruktbokmarked i går og fant en hel del hefter fra 1960-tallet med noter gitt ut av BBC. Der var det også kanon!

Jeg er fortsatt usikker når det gjelder på hvilken måte jeg skal referere til kilder; hvilken copyright skal brukes når det er flere kilder til den samme sangen? Jeg prøver foreløpig å grave meg fram til den eldste av kildene for hver kanon.

Mange kanon er gjengangere, og finnes på nettet og over alt. Jeg har selv lært mange kanon først etter gehør, jeg husker ikke alltid hvor jeg har lært dem, dessuten: hvem vet hvor mine læremestre hadde sangene sine fra! Nå leter jeg meg fram til kilder i etterkant; det er litt assbackwards; men har ingen annen løsning foreløpig.

Må man forresten søke alle kildene om å få bruke alle disse sangene før de "publiseres" i masteroppgaven? Det blir litt av en jobb i alle fall; hvem har for eksempel copyrighten til Speiderpikenes sangbok (u.å) som jeg fant på loppemarked forrige søndag?

Den boka må være noen år. For når sluttet speiderne å kalle seg speiderpiker og speidergutter?

Ingen kommentarer: