mandag 9. februar 2009

Forespørsel sendt til Tono

I dag har jeg sendt en forespørsel på mail til Tono om bruken av sangmaterialet. Jeg er spent på svaret. Jeg har jobbet mye med prosjektet. Hva om det strander på grunn av at jeg ikke kan bruke materialet som jeg har samlet - på den måten jeg har gjort - likevel?

Tono skriver om publisering på internett på sine nettsider:

Åndsverkloven beskytter musikk og tekst til musikk uavhengig av hvilket media musikken distribueres i. Det gjelder med andre ord de samme betingelser for nettmusikk som for musikk i radio, på konsert eller i andre offentlige sammenhenger.

TONO har utarbeidet
tariffer for bruk av musikk på Internett. Tariffene dekker forskjellige typer bruk som nettradio, streaming, pekere til andre sider og musikkfiler på private hjemmesider osv.

Jeg håper ikke jeg må betale masse for å bruke materialet i eksamensoppgaven. Som sagt, det er mangt å bekymre seg over i løpet av et mastergradsprosjekt. Ikke minst gjelder dette etiske problemstillinger.

Dersom kreativitet er katta, er innskrenket frihet halen som alltid følger etter; se powerpointpresentasjonen Free Culture fra 2002 av Lawrence Lessing. Han snakker om begrepet copyright...

Dette er forresten en flash, som starter av seg selv. Lyden er litt rar, men klikk litt fram og tilbake så bedrer det seg. Dette er en briljant presentasjon:

http://randomfoo.net/oscon/2002/lessig/free.html.

Ingen kommentarer: