onsdag 11. februar 2009

Svaret fra Tono

Jeg sendte en forespørsel til Tono, og her er svaret:

Takk for at du tar kontakt med oss. Når det gjelder tilgjengeliggjøring av musikk utenfor den private sfære, trenger du en tillatelse fra TONO. Vi forvalter komponist, tekstforfatter og musikkforlags rettigheter og henter inn et vederlag for all vederlagspliktig bruk. Unntaket er verk etter 70-årsregelen, men her må man være oppmerksom på at teksten kan være yngre enn melodien og nye arrangementer kan fortsatt være beskyttet.

Ettersom du skal spille sangene selv, trenger du ikke tillatelse fra plateselskap eller utøvende artister. Våre tariffer avhenger av typen tilgjengeliggjøring, dvs nedlasting, avspilling av hele eller snutter av verk etc. Se her for våre tariffer, de gjelder pr nettsted: http://www.tono.no/page?id=59&key=59

TONO forvalter kun rettigheter til fremføringen av musikken, ikke trykking av noter eller tekst, der må du ta kontakt direkte med forlaget. For mer om denne klareringen, ta først kontakt med Den norske Forleggerforening:
http://www.clara.no/guide/mursten.html?verk=Lyrikk%2C+sangtekster&bruk=Internettbruk&kn_verk=G%E5&frisok=

Det var litt info til å begynne med, ta gjerne kontakt igjen når du har flere spørsmål, eller ønsker en avtale.


Ut fra dette har jeg sendt forespørsel til forleggerforeningen også. Pluss en mail til Tono om at jeg ønsker å få i stand en avtale. Om vi får i stand noen slik avhenger av betingelsene og kostnadene.

Blir det for dyrt, trasher jeg hele prosjektet mitt og velger noe annet å fordrive tiden min med.

Ingen kommentarer: