lørdag 7. februar 2009

Ingen hvile i kløverenga, nei


På tross av "real-time" forstyrrelser i det siste, har jeg likevel gjort noe i forbindelse med mastergradsprosjektet. Jeg har spilt inn nye lydspor til både melodi, sang og flerstemt sang et godt stykke ut i alfabetet. Mye gjenstår likevel.

Jeg har også lest boka Tekst i vekst av Knudsen, S.V. m.fl (2007) og har startet gjenlesingen av boka Tekst.no av Ture Schwebs og Hildegunn Otnes (2006). Den første var for så vidt, grei, med teoretiske og analytiske perspektiver på tekst, men den var ikke direkte matnyttig i forhold til mitt pågående studiefelt, bortsett fra kanskje artikkene av Selander, Åkerfeldt og Engström om Learning Design Sequences. Her er det begreper jeg har skrevet om før på denne bloggen, i alle fall. En annen artikkel som kan være relevant er Skjelbreds artikkel om lærerveiledningen og dens forløpere. Om det faktisk blir relevant i den teoretiske delen av masteroppgaven, vil problemstillingen og retningen arbeidet tar avgjøre.

All forståelse bidrar til avklaring på et vis. Man ser i alle fall hva som ikke er relevant. Den andre boka er i alle fall relevant i forhold til den digitale biten av sangbokprosjektet mitt. Den tar opp strukturer og sjangrer i digitale medier. Dette gir perspektiver til ulikheten mellom en sangbok på nett og en fysisk sangbok i papir.

En annen kilde til mye interessant lesing er nettstedet Informasjonsdesign.no. Her er jeg stadig vekk og frisker opp kunnskapene mine.

Så da er jeg i gang igjen!

Ingen kommentarer: