tirsdag 10. februar 2009

Læreplanen Kunnskapsløftet 06 i musikk - og kanon?


Hovedområdene i forskrift til opplæringsloven; Læreplanen Kunnskapsløftet 2006 (LK06) er : musisere, komponere og lytte. Musisering vil si opplevelse av musikk og praktisk arbeid med musikk, sang, spill og dans; det å bruke musikkens grunnelementer (puls, rytme, tempo, klang, melodi, dynamikk, harmoni og form). Sentralt er samspill og formidling. Komponering vil si skaping av ulike musikalske forløp og uttrykk i lyd og bevegelse. Det omfatter kunnskaper i musikkorientering og bruk av digitale verktøy. Lytting vil si musikkopplevelse og refleksjon over ulike former for musikk, og følsomhet overfor musikkens grunnelementer og bruken av disse.

Som kompetansemål for hva eleven skal mestre av utfordringer er det for 2. klassetrinn for eksempel angitt at eleven mellom annet skal kunne:
  • bruke stemmen variert i ulike styrkegrader og tonehøyder

  • imitere rytmer og korte melodier i ulike tempi, takt - og tonearter

  • delta i framføring med sang, samspill og dans

Etter 4 klassetrinn skal elevene for eksempel mestre å:

  • holde en jevn puls i ulike tempi

  • beherske et sangrepertoar fra ulike sjangre og synge med fokus på intonasjon

  • framføre sang, spill og dans i samhandling med andre

Etter 7. klassetrinn skal eleven blant annet mestre å:

  • oppfatte og anvende puls, rytme, form, melodi, klang, dynamikk, tempo og enkel harmonikk i lytting og musisering

  • synge unisont og flerstemt i gruppe med vekt på intonasjon, klang og uttrykk

  • framføre sanger og viser fra eldre og nyere tid

  • komponere og gjøre lydopptak ved hjelp av digitale verktøy

Etter 10. klassetrinn skal eleven kunne:

  • bruke musikkens grunnelementer

  • øve inn og framføre repertoar fra ulike sjangre med vekt på rytmisk musikk

  • bruke digitalt opptaksutstyr

Det å synge kanonsanger kan gi viktige opplevelser og erfaringer knyttet til musikkens grunnelementer, det å bruke stemmen variert og innenfor ulike sjangre. Samtidig som sangene er korte, og relativt lette å lære, gir rundsangene anledning til å føle hvor viktig puls er og det å intonere rett. Videre gir kanonsang mulighet for å synge flerstemt uten å måtte lære elevene ulike stemmer. Kanon og rundsanger finnes dessuten innenfor mange sjangre og stilarter fra både eldre og nyere tid. Og bruken av kanonsanger kan hjemles og begrunnes i kompetansemålene i LK06 for alle årstrinn.

Jeg synes det er på tide å løfte kanonsanger frem fra glemselen og ta dem aktivt i bruk i musikkundervisningen!


Ingen kommentarer: