Som kompetansemål for hva eleven skal mestre av utfordringer er det for 2. klassetrinn for eksempel angitt at eleven mellom annet skal kunne:
- bruke stemmen variert i ulike styrkegrader og tonehøyder
- imitere rytmer og korte melodier i ulike tempi, takt - og tonearter
- delta i framføring med sang, samspill og dans
Etter 4 klassetrinn skal elevene for eksempel mestre å:
- holde en jevn puls i ulike tempi
- beherske et sangrepertoar fra ulike sjangre og synge med fokus på intonasjon
- framføre sang, spill og dans i samhandling med andre
Etter 7. klassetrinn skal eleven blant annet mestre å:
- oppfatte og anvende puls, rytme, form, melodi, klang, dynamikk, tempo og enkel harmonikk i lytting og musisering
- synge unisont og flerstemt i gruppe med vekt på intonasjon, klang og uttrykk
- framføre sanger og viser fra eldre og nyere tid
- komponere og gjøre lydopptak ved hjelp av digitale verktøy
Etter 10. klassetrinn skal eleven kunne:
- bruke musikkens grunnelementer
- øve inn og framføre repertoar fra ulike sjangre med vekt på rytmisk musikk
- bruke digitalt opptaksutstyr
Det å synge kanonsanger kan gi viktige opplevelser og erfaringer knyttet til musikkens grunnelementer, det å bruke stemmen variert og innenfor ulike sjangre. Samtidig som sangene er korte, og relativt lette å lære, gir rundsangene anledning til å føle hvor viktig puls er og det å intonere rett. Videre gir kanonsang mulighet for å synge flerstemt uten å måtte lære elevene ulike stemmer. Kanon og rundsanger finnes dessuten innenfor mange sjangre og stilarter fra både eldre og nyere tid. Og bruken av kanonsanger kan hjemles og begrunnes i kompetansemålene i LK06 for alle årstrinn.
Jeg synes det er på tide å løfte kanonsanger frem fra glemselen og ta dem aktivt i bruk i musikkundervisningen!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar