torsdag 12. februar 2009

Reorganisering av tanker og prosjekt


Etter hyggelig kontakt med TONO er det blitt klart at jeg for å synge materialet i prosjektet enten må:
  1. Ha avspillermåler på wiki og måle tiden for hver gang sangene blir avspilt, for så å betale 0,25 kr for hvert minutt de spilles i en samlet regning på årsbasis (slik tidsmåling går det visst ikke an å få til på wikispaces)

  2. Tidsbegrense tiden materialet ligger ute og få en fast engangsavtale for den perioden som jeg betaler for, f.eks. eksamensperioden/tiden for sensur.

  3. Fjerne alle sanger som ikke er "i det fri", jf åndsverksloven.

Ved kontakt med Den Norske Forleggerforening om tekster i materialet mitt, fikk jeg følgende svar:

Vi driver med bøker, ikke musikk. Du bør kontakte musikkorganisasjoner.

Etter dette svaret satt jeg og funderte over hva slags tekstbegrep advokaten i forleggerforeningen opererer med, det kan ikke være det utvidetde tekstbegrep, i alle fall. Hva med tekster i sangbøker og på nett? Hva med sammensatte tekster?

Etter å ha grublet litt fram og tilbake over mulighetene mine er jeg kommet til at det letteste faktisk er å fjerne alle tekster og all musikk fra prosjektet som ikke "er i det fri", dvs. alternativ 3. Det medfører nokså mye arbeid på nettsidene, men så blir jeg forhåpentligvis heller ikke blakk ved at folk spiller av sangene jeg selv har sunget inn i mastergradsprosjektet.

Jipp. Sånn er det. Det må en reorganisering til.

Hvilket minner meg om historien om jenta som var på vei til oksen med kua, og som på veien møtte noen folk som syntes det måtte være strevsomt for den lille jenta, så de spurte henne: "Kan ikke faren din gjøre det, da?" Hvorpå jenta forundret så dem i øynene og svarte: "Nei, det må en okse til".




Ingen kommentarer: