tirsdag 28. oktober 2008

Femkanten i en oppgave

  1. Hva spør jeg om?
    Foreløpige forskningsspørsmål kan her være: På hvilke måter kan en sangbok være en pedagogisk tekst? I hvilken sammenheng står sangsjangeren kanon i skolesangbøkene? Hva er det som karakteriserer skolesangbøker som pedagogiske tekster?Hvilke pedagogiske diskurser har tradisjonelt vært tatt inn i sangbøkene og sangfaget?
  2. Hvorfor spør jeg?
    Det blir hevdet at sangen er blitt borte fra norske skoler, og at elevene hater musikkundervisningen og at lærerne ikke liker å undervise i faget. Mange lærere jeg har snakket med klager over at lærerskolen ikke ga dem kunnskaper nok i musikkfaget, slik at de ikke tør å sette i gang sangaktiviteter selv om de ønsker det. De ønsker tips og råd. Samtidig ligger det føringer i offentlige læreplaner om at sangen fortsatt skal ha plass i skolen. Ved å synge kanonsanger kan man oppleve i praksis de musikalske byggesteinene som vår vestlige musikk består av: harmoni, klang, tekstur, rytme, puls, mv.v. Det er en måte å synge flerstemt på som ikke behøver å være avansert. Videre kan med hjelp av å synge kanon bli oppmerksom på intonasjon og det å holde på egen stemme.
  3. Hva spør jeg på bakgrunn av?
    Spørsmålene er aktualisert gjennom utgivelse av den nye sangboka Sang i Norge, og prosjekter for å løfte sangen i Norge. Aktuelt tema også i forhold til ny forskning på sangbøker som pedagogiske tekster som er igangsatt på Høgskolen i Vestfold. Det finnes ikke kanonsamlinger på norsk. Jf også nye offentlige læreplaner i musikkfaget.
  4. Hva spør jeg med?
    Jeg spør med valgt analysemetode og teoretiske kunnskaper:
    -Pedagogisk tekstteori, den smale og den utvidede definisjon av begepet pedagogisk tekst
    -Sangboka som pedagogisk tekst og "multimodal tekst"
    -Tekst, noter, melodi , tegninger: Tekstperspektiver? Musikkens autonomi? Noter som tegn? Tegningenes retorikk?
    -Makten i teksten?
    -Utviklingen av sangfaget i skolen, historikken
    -Pedagogiske og didaktiske aspekter
  5. Hvordan spør jeg?
    Jeg spør ut fra en empirisk basert metode; jeg lager en sangbok for skolen med kanonsanger, medfølgende brukerveiledning og cd som koples mot et nettsted med lyttefiler, noter og tekster. Jeg tenker meg en hermeneutisk arbeidsmåte med basis i en sosio-kulturell forståelsesramme. Det kan være ut fra et case-basert perspektiv og det kan være at multimodal diskursanalyse kan brukes som redskap. Rent praktisk vil arbeidet bestå i å: 1) skrive en introduksjon 2) redegjøre for problemstilling og definere sentrale begreper 3) beskrive teoretisk forankring og relatere det til 4) metodeperspektiver 5)analysere og drøfte egen tekst ut fra teoretisk forankring og 5) presentere funn og formulere hypoteser og 6) redegjøre for hvilke konsekvenser hovedfunnene i analysen kan ha og peke på veier videre.

Ingen kommentarer: