mandag 6. oktober 2008

Tilsig

I dag har jeg jobbet med masterprosjektet på flere fronter samtidig. Først har jeg funnet flere kanon som jeg vil ha med og lagt dem inn på finale; så har jeg funnet versjoner på flere språk av samme sang; det er gøy å se tekstene; vanskelig å vite hvilket opprinnelsesland den har...Jeg legger dem inn i sine ulike språkdrakter. Med oversettelser.

Jeg har også jobbet litt med teksten i forordet til det som skal bli sangboka; og skrevet mer og ryddet i teksten i det jeg til nå mener skal tas inn som tekst; det blir kanskje en slags crossovervariant av en musikklærebok cum sangbok. Deretter har jeg tenkt mer i forhold til fagartikkel og problemstilling og lest om igjen Pedagogiske tekster av Selander og Skjelbred 2004.

Jeg har også tenkt at jeg nå må begynne å lete etter bakgrunnsstoff og anekdoter om komponister og fakta; jeg har lyst til at boka skal være litt morsom å lese.

Jeg føler absolutt trang til å synge inn flere spor i Audacity også; men er fortsatt hes med tykke og stive stemmebånd, og er tett i bihulene selv 6 uker etter at infeksjonen tok til; så det er nasale trompetstøt som kan høres; ikke sang; det må ha vært en skikkelig surpompet virus.

Ragnhild, veilederen min, minnet meg dessuten på dette med ikke-vestlige kanon; så jeg har lagt inn en afrikansk, en israelsk og en japansk kanon. Jeg er ikke helt stø i japansk; så hvis jeg skal synge den bør jeg kanskje kontakte en jeg vet om som kan litt japansk for å få til uttalen. Ikke at jeg kan så mye hebraisk heller; men der har jeg lært noe fra før. Ellers har jeg jo funnet Fader Jacob på kinesisk, tyrkisk og portugisisk; så det mangler ikke på spennvidden....

Ellers går det relativt greit å synge på engelsk, italiensk, spansk, tysk og fransk. Nederlandsk også. Føler meg litt tryggere der. Jeg var jo utvekslingsstudent en gang da jeg var 16; om jeg ikke husker mye, så husker jeg i alle fall litt av uttalen.

Jeg har bestilt sangboka Sikia over nettet i dag; den skal ha mange afrikanske sanger; om det er kanon der, vet jeg ikke; det er trolig helt sikkert noe flerstemt, i alle fall.

Er det noen der ute som kan kanon på andre språk? Send meg et tips da vel! Helst med noter eller midifil pluss tekst.

Ingen kommentarer: