søndag 19. oktober 2008

Pedagogiske tekster - igjen

Jeg tenkte jeg skulle skrive litt om pedagogiske tekster før boka til Selander og Skjelbred må leveres tilbake til biblioteket. Jeg måtte dessuten lage en powerpoint i dag, for jeg skal lage en presentasjon av masteroppgaven min i spesialpedagogikk på et seminar ved Universitetet i Oslo i begynnelsen av november. Det er doktorgradsstipendiater som skal høre på. Det hever selvsagt prestasjonsrisikoen noe. Kan jeg presentere dette så det fenger?
Jeg mestrer ennå ikke den edle kunst å bruke kunnskapene mine om retorikk og didaktikk slik at det blir oversiktlig og enkelt. La oss si det slik at ambisjonene mine er høyere enn evnen på dette tidspunktet.

Jeg ble derfor sittende å se på de rammene som det formatet gir, og reflekterer over de begrensningene og mulighetene som powerpointen gir tilgang til når det gjelder å strukturere framlegget. Det er diskursanalyse jeg skal si noe om på framlegget, så det er for så vidt fagrelevant til masterstudiet i pedagogiske tekster også.

Men altså, tilbake til begrepet pedagogiske tekster.

Pedagogiske tekster er et sammensatt begrep som ikke inngår i vanlig dagligtale, men som er sammensatt av helt alminnelige ord som vi alle både implisitt og eksplisitt har forhold til; begrepene pedagogisk og tekst. Tekstbegrepet er ikke entyding definert innenfor tekstforskningen (Berge 2001:25), men har noen felles trekk som skiller dem fra ikke-tekster. Med tekst menes her sammenhengende ytringer som er meningsbærende og tolkbare; uttrykk som er preget av både intensjonalitet, situasjonell og sosiokulturell kontekst.

Selander og Skjelbred sier at tekster for det første er artefakter for meningsskapende og intensjonell samhandling i kommunikative situasjoner (2004:30). For det andre er de ytringer som realiseres ved tegn som kan være verbale (tale og skrift) og sammensatte multimodale (utnytter flere semiotiske ressurser). For det tredje er tekster en type ytringer som forholder seg til kulturelt bestemte tekstnormer (sjangere). Dette gjør at vi kjenner igjen teksters ulike former, og vi kan gjenskape dem. Tekster realiseres dessuten ved at de blir tolket, og denne fortolkningen skjer både ut fra situasjonell og sosiokulturell kontekst.

En pedagogisk tekst er i følge Selander og Skjelbred (2004) derfor en spesiel kulturell artefakt som i dette perspektivet er knyttet til ulike former for institusjonell innramming og anvendelse. Det pedagogiske henspeiler på at det er noe som skal læres bort innenfor denne konteksten. En pedagogisk tekst vil derfor ha visse kjennetegn. Ottar Grepstad sier i boka "Det litterære skattkammer"(1997) at pedagogiske tekster er tekster som brukes i skole, kirke og akademia: "Ein pedagogisk tekst er orientert mot informasjon, forståing og overtyding".

Det pedagogiske henspeiler på at det er noe som skal læres bort innenfor denne konteksten, enten det er kunnskap eller annen form for informasjonsformidling. Vi kan også si at det pedagogiske kan ha med tekstspesifikke trekk ved teksten å gjøre som også formidler syn på læring og kunnskap.

Ingen kommentarer: