fredag 10. oktober 2008

Litt her og litt der - også om pedagogiske tekster

Blekkspruten i meg fanger opp litt her og litt der tilknyttet masterprosjektet.

Takk til Ida som gjorde meg oppmerksom på boka Kanonsang i skolen, av Klari Fredborg og Jørgen Sindberg. Fant den på et dansk antikvariat, og den er bestilt; så nå venter jeg i spenning. Av Ida har jeg også fått tilsendt en artikkel av professor Susanne V. Knudsen som handler om begrepet pedagogiske tekster.

Diskusjonen omkring dette begrepet er interessant; det finnes smale og brede definisjoner, og innholdet i dets fokus, meningsinnhold og forståelse har endret seg over tid. Begrepet pedagogiske tekster er ikke alment kjent og innarbeidet i hverdagslig språkbruk; derfor må det også utforskes og avgrenses i bruk; å "indkredse" er vel et dansk ord som Susanne bruker om denne prosessen, om jeg forstår henne rett.

Pedagogiske tekster er et sammensatt begrep; som i første øyekast består av begrepene pedagogisk og tekst. Å tilnærme seg en forståelse innebærer likevel ikke bare å se disse begrepene hver for seg; de må ses i sammenheng. Kontekst er derfor et viktig ord på flere måter. Hvordan alt henger sammen må jeg tenke gjennom:

Hva betyr pedagogisk? Hva betyr tekst? Hva betyr pedagogisk tekst? Dette er spørsmål jeg blir nødt til å si noe om i fagartikkelen.


Ingen kommentarer: