tirsdag 30. desember 2008

Bevisstløs tilpasning til form og konsept?

Klikk på bildetI dag sitter jeg og grubler. Ikke at det er noe nytt. At jeg grubler altså. Og temaet jeg grubler over er heller ikke nytt; det gjelder hvordan skape et konsept og hvordan tilpasse dette til en adekvat form. Det høres mer høytidelig ut enn det er; det er egentlig et pragmatisk utdangspunkt: Hvordan få til et design som passer innholdet i det som skal publiseres? Passer sjangervalgene?

Ja, spørsmålet i tittelhodet er ikke hvorvidt jeg er bevisstløs, men at jeg i dette prosjektet utvikler konseptet underveis, og at det finner sin form ettersom jeg blir mer og mer bevisst om hva som trengs. Hadde jeg startet med den kunnskapen jeg har , så hadde jeg kanskje begynt et helt annet sted. Men som alltid er mye av arbeidet gjort allerede, og jeg er på mange måter låst til de formene jeg allerede har valgt for prosjektet. Likevel går jeg stadig inn og forandrer design og innhold. Da får jeg et problem med fokus og lesestier.

I praksis betyr dette at når jeg åpner rundsangbloggen, så kommer jeg til sider som fører videre til wikien, som igjen peker videre til interne wikisider. Spørsmålet er om leseveiene her blir for lange og er det i det hele tatt noen som er interessert i å følge dem?

Det jeg har hatt lyst til å lage ble helt annerledes enn det jeg har fått til. Det jeg hadde lyst til var å få til sider som på bildet over. Ja, jeg har greid det, men jeg har ikke fått det fram til et sted der hver sang kan blas fram i som en blogg. Jeg har tenkt på ulike metoder, og prøvd flere bloggsystemer for å sjekke om det går, men foreløpig har jeg ikke funnet hverken konsept eller form som jeg synes passer. Mye av årsaken er selve størrelsen på prosjektet. Skal du vise 15 sanger, så kan du legge alt på en side; har du 200, så må du ha et sorteringssystem. Jeg har brukt alfabetet, fra alfa til omega - og inne i en wiki. Jeg er ikke helt fornøyd og jobber med tilpasningsproblemet, som jeg nå kaller det i tankene mine.

Takke meg til en vanlig sangbok; der vet du hva du får i hånda, og kan bare velge en sang på en side - du må ikke sitte å velge lesevei på et intrikat rutenett.

2 kommentarer:

Ida WH sa...

Enig i det siste du skriver her, en vanlig sangbok. Men var det ikke egentlig det du skulle lage? Fortsatt er boka desidert det beste mediet for innlæring av musikk, da maina no eg. Og Godt Nytt År!

Siri Randem sa...

Godt Nytt År til deg også! Jo, det var jo en sangbok jeg hadde tenkt å lage; pluss en lærerveiledning,noe som Susanne foreslo. Så tenkte jeg at sangene kunne publiseres på nett, og at det som skulle i lærerveiledningen skulle tas inn på samme nettsted, slik at jeg ikke trengte å lage noe mer i papir enn selve sangboka. Da kom dette med forskjellen i web og papir veldig tydelig fram, synes jeg. Og det er egenltig ganske interessant! (Selv om jeg strever!)