fredag 12. desember 2008

Down to the mill and grind


I dag har jeg omdannet 86 kanonsang-notefiler til pdf-filer og lastet dem inn i wiki'en. Litt av en prestasjon på noen morgentimer!

Mye gjenstår likevel av arbeid; selv om jeg også i dag har ryddet velkommensiden på wiki'en og renset teksten slik at det er samme skrifttype. Jeg bruker nå Verdana, ettersom det var den skrifttypen som var best og lettest å lese på nett (i følge Per O. Asplund i informasjonsdesign). Den er uten seriffer og er hele 5 ganger lettere å lese enn f. eks Georgia. Den beste skriftstørrelsen er visst 9,5. Lesing på web er svært krevende for øyet, og man leser mindre effektivt fra web enn fra papir; hele 25-40% saktere leser man fra web-tekster. Derfor er det ikke formålstjenlig å legge ut større tekstmengder som heller kan legges ut i bok- eller artikkelform. Avsnittene bør heller ikke inneholde mer enn 5-6 linjer med tekst. I løpet av et scroll på 2 sekunder skal budskapet fanges opp! Så her må det ryddes!

Alle sidene mine må altså ryddes, redigeres og renses, og jeg må dessuten korrigere tekstene og skrive noen nye på bloggen. Det gjenstår også å synge inn mange lydspor og å tegne litt, samt å sette opp kildeliste, så jeg tar vel ikke helt julefri ennå.

Men akkurat nå skal jeg jammen ut og shoppe julegaver. Så får seriffene seile sin egen sjø.

Ingen kommentarer: