mandag 8. desember 2008

Grid meg her og der

Etter å ha jobbet med å sette opp grids (tabeller på norsk - et misvisende ord fordi det har med design av tekstpresentasjoner i rutenett å gjøre) og ulike skrifter i wiki for å greie å få til ting har jeg nå oppdaget hvorfor det er lurt å fokusere på nettopp dette. Ja, altså, "oppdaget hvorfor" er jo litt feil å si, for det har jeg jo strevd med; dette med lesbarheten. Ennå framstår sidene i wiki'en min med ulike fonter, skrifttyper og skriftstørrelser: jeg har prøvd meg fram og ikke greid å rense sidene ennå. (Det kommer, det kommer....)

Men altså, det var dette med hvorfor. I dag fant jeg Per A. Asplunds pdf-artikkel om kunnskapsvisualisering, nærmere bestemt om bruk av asymetrisk grid.

Jeg satt ved lesningen av artikkelen og nikket iherdig: jeg forsto at jeg i løpet av mitt hittil strevsomme arbeid hadde vært inne på noe vesentlig - uten egentlig å ha teoretiske eller praktiske forutsetninger til det - å fullt ut forstå hva bruk av grids dreide seg om. Asplund forklarer det med basis i forskning. "Enlightenment" kaller man det. Opplysning, sette lys på, gjøre lettere...

Asplunds blogg på http://www.informasjonsdesign.no/ er en meget god kilde til informasjon for dette med visuell kommunikasjon i digitale medier.

Ingen kommentarer: