søndag 7. desember 2008

Design både i utseende, form og innhold

"Designet må dekke hele behovshierarkiet", sier Per O. Asplund.

Han setter design i relasjon til Maslows behovspyramide.

"En stadig større del av livet tilbringes med å tilegne oss digital og multimodal informasjon, bruke digitale produkter, kommunisere ved hjelp av digitale medier og underholde oss med digitale spill", heter det om design på nettsidene til Norsk Designråd.

Nesten alt i den digitale verden har dermed et visuelt aspekt og mange ganger også et auditivt aspekt. Digitalt design er noe som blir mer og mer betydningsfullt - og jeg setter dette fokuset på design i sammenheng med utvikling av didaktisk læringsdesign.

For det er slik at skal du lage noe digitalt så må du kunne noe om digitale design, og du må også - hvis du skal lage en digital læringsressurs - vite noe om ulike typer læringsdesign.

Det å designe på nettet for læring betyr å ta hensyn til det man kan kalle "leseratferd". Det dreier seg om leseropplevelse og respons på den. Det dreier seg om interaksjon; man må ha for øye at man designer for interaksjon, og da må brukervennlighet, intuitiv forståelse og bruksopplevelsen til et produkt eller en tjeneste være anvendt både i handling og som begreper. Det å designe en "digital pedagogisk tekst" betyr derfor å gjennomføre en prosess fra idé til ferdig produkt på en slik måte at design, uttrykk og struktur understøtter innholdet og gjør budskapet tilgjengelig for mottakeren.

Design kan slik betraktes som både tjenesteyting, innovasjon og virkemiddel i forhold til en eller flere målsettinger.

I dag har jeg derfor jobbet mer med designet på prosjektet, og gått inn i sangbasebloggen og ryddet. Jeg har lagt inn en rekke nyinnspillinger i wiki'en og laget og lagt inn flere pdf-filer og funnet flere videoer.

Jeg må dessuten tenke hardt over hvilke faner eller sider jeg vil ha med i sangbasebloggen; blir det for mange synker for eksempel brukervennligheten. Det er snakk om å finne slike presentasjonsformer og slike leseformater som skaper motivasjon til å lese, lytte og lære.

Jeg jobber foreløpig etter en metode som kalles "trial and error" og "learning by doing" (John Dewey) - i spenningsfeltet mellom det jeg har av digital kompetanse, det jeg ikke kan og det jeg ikke en gang vet og er bevisst om at jeg ikke kan.

I formgivningen av prosjektet må jeg ta hensyn til:
-Innhold
-Funksjonalitet
-Interaktivitet
-Design (visuell og auditiv kommunikasjon)
-Innovasjon
-Pedagogisk nytteverdi
-Didaktisk design og læringsstrategier
-Tekniske løsninger
-Tilgjengelighet
-Brukervennlighet

Kanskje viktigst er dette med brukerbehov. Les mer om dette i Per O. Asplunds artikkel.

Ingen kommentarer: