tirsdag 2. desember 2008

Mange former for viten

Nå har jeg akkurat funnet ut at man kan stille tiden på denne bloggen. Ja, det hadde jo selvsagt slått meg før, at det måtte kunne gå an å få riktig tid på innleggene; her satt jeg og skrev kl 6 om morgenen, og så sto det et tidspunkt seint på kvelden før som publiseringstid. Jeg forsto ikke det. Dermed gikk jeg nettopp - etter et plutselig innfall - inn i bloggen fra alle sider, på innstilling og utforming og hva vet vel jeg; dermed fant jeg Oslo + 1t som det skulle stått fra starten av.

Jeg tenker at det er mange former for viten som trengs i det digitale mellomrommet mellom kunnskap og læring, og noen ganger er det vel heller preget av tomrom og hule klanger i forhold til media literacy enn det er aktivitet.

Hvilken skole skal man gå på for å lære seg slik produksjons- og avlesningskompetanse? For min del er det LBD- metoden hele veien, og ja, jeg lærer, men det går i sprang og rykk og napp og på alle retninger på en gang; jeg tenker hjernesynapsene får kjørt seg.

Akk, det er ikke bare teoretisk viten som trengs, men praktisk - og på alle måter. Er det slik at når vi får nye medier så transformeres også læring gjennom det mediet som brukes? Er det ikke slik at artefakten påvirker både form og innhold?

Jeg tenker at jeg i løpet av tiden på pedagogiske tekster-studiet har lært mye som nesten ikke lar seg beskrive i språklige vendinger. Og kanskje det er nettopp i hullene at noe nytt oppstår? De hullene med alt vi ikke vet, og som vi selv må fylle?

Og så hva med de visuelle wiki-metaforene? Er det slik at de forandrer våre kognitive prosesser? Hvordan skal vi organisere kunnskap? Hvordan skal vi visualisere kunnskap som skal transformeres til læring?


Google Tech Talks June 4, 2008 ABSTRACT sier noe om dette, og enda mer spennende kanskje er denne: The web that wasn't : a history of hypertext; en meget interessant video om internet fra den spede begynnelse.....sett av en time til å lytte og se... det gir perspektiver til det vi driver med i dag!

Ingen kommentarer: