tirsdag 9. desember 2008

Brukervennlighet og webdesign

Brukervennlighet for nettsider dreier seg om brukernes mulighet og evne til å navigere dit de vil, finne det de leter etter og gjøre det de ønsker innen rimelig tid. Et godt utformet og brukervennlig nettsted er derfor et som er enkelt og intuitivt godt å bruke. Dette skal samtidig klaffe med nettstedseierens kommunikative intensjon; som ofte er å påvirke brukeren til en eller annen form for handling. Slike handlinger kan være alt fra å lese mer i dybden, å bruke en ny prosedyre eller å bli mer interessert i eller informert om et tema.

Webinnhold leses ikke, det skannes, oppleves og filtreres på en helt annen måte enn i trykte medier. Derfor må innholdet tilrettelegges på en måte som imøtekommer de vaner og uvaner som allerede er etablert hos brukerne; webkonvensjoner og websjangernormer. Webmediet må spille aktivt sammen med andre medier for at budskap og innhold skal kunne gi full effekt.

Grafisk design kan støtte eller forstyrre brukernes navigasjonsmuligheter, lesemotivasjon og forståelse. Dette kan skje gjennom for eksempel å "blende" leseren gjennom forstyrrende informasjon eller grafikk, for eksempel gjennom lange og vanskelige skriftlige tekster og mangelfull gjennomtenkt bruk av bilder, animasjoner eller lydeffekter. Den typiske webleser hopper av større informasjonsmengder dersom han eller hun må hente dem fra skjerm. Papir har sine fordeler, web-formidling noen andre.

Ved bruk av web som formidler av kunnskap og informasjon (medium) blir selve mediet ofte et mål i seg selv, selv om det viktige egentlig er selve kommunikasjonsprosessen og det som skal oppnås med den. I designprosessen er det derfor viktig å holde fokus også på innhold, og ikke bare design. Samtidig er det slik at du utformer og former et medium som skal formidle både opplevelser, fakta og kunnskap. Kunnskapsoverføringen har som mål å ha en viss læringseffekt i forhold til f.eks. forståelse og motivasjon hos den som bruker nettstedet. Derfor bør tekst og grafikk spille sammen i en kognitiv retorisk helhet, og teksten (den sammensatte teksten i et utvidet tekstbegrep) må legges til rette både for mediet, situasjonen og den tenkte leseren.

Best skjer dette dersom nettstedet er brukervennlig og selvmotiverende, og når de mekanismene som styrer lesingen er transparente og sømløse; når design og måter å fange oppmerksomhet og styre lesing på ikke tiltrekker seg oppmerksomhet.

Hvordan skal man så få til brukervennlighet? Hvordan skal man få til god design som samspiller med brukervennlighet? Og hvordan kan dette evalueres?

Du kan lese mer om dette på www. informasjonsdesign.no i en pdf -fil.

Ingen kommentarer: