mandag 1. desember 2008

Praktikk og estetikk

I dag har jeg jobbet med å skrive noen flere sanger inn på finale notepad, og å korrigere noen feil jeg hadde merket meg. Jeg har også jobbet i forhold til praktiske løsninger på nettsidene mine og tatt noen valg i forhold til en avveining mellom praktikk og estetikk. Jeg har lagt utkastet til fagartikkel på is foreløpig, og tenker at jo mer jeg får til på prosjektet; altså nettstedet hvor sangene publiseres, jo bedre blir jeg i stand til å både velge og vurdere stoff. Ved å gjøre noe praktisk, får jeg input til hva dette dreier seg om.

Jeg har nå tatt det valget å ikke skrive noen lærerveiledning, og i stedet bruke et nettsted. Det ser ut til å bli en vev som består av tekster i wikispaces kombinert med en blogg fra word press. Jeg synes den templaten som wordpress tilbyr gir en oversiktlighet og ryddighet i design som langt overgår det jeg kan mestre alene på wikispaces. Likevel er det slik at wiki ikke er laget etter blogg-prinsipper, så ting blir liggende i den rekkefølgen man legger dem. På bloggen kommer jo alltid de siste skriveriene først.

Når man skal legge noe "fast" kan en blogg være vanskelig å bla i, siden den er såpass lineær. Bloggtemplaten til wordpress har imidlertid flere muligheter til å legge inn sider, så her kan man sette opp emneområder og bla innenfor disse. Ved å kombinere wordpress og wiki tror jeg at jeg kan finne en presentasjonsform som passer formålet for prosjektet og som samtidig er grei å navigere i. Det mangler en del tekst og noen hyperlinker her og der, men jeg tror at jeg skal få det brukervennlig etter hvert.

For det er jo dette at bloggen skal kunne brukes til å finne det man trenger å vite i forhold til kanon og rundsanger som er viktig. I alt arbeidet kan det være lett å få ut av fokus.

Når man snakker om å jobbe på flere kanter: I går sang jeg inn noen flere lydspor. Og altså i dag jobbet jeg fram noen flere notebilder og skjermbilder. Jeg får ta fram blyanten igjen snart og lage noen flere tegninger også. Så må jeg etter hvert velge hvilke sanger som får være med i den trykte versjonen av sangsamlingen som jeg planlegger, og hvilke sanger som skal være med på eksempel cd-en. Men dette kan jeg heldigvis vente litt med å bestemme meg for.

Jeg ser for meg at jeg kan roe meg i forhold til å skrive fagartikkel etter som nettsidene faller på plass og sanger og tegninger blir som jeg har tenkt. Dette prosjektet er hele tiden learning by doing, så det passer med refleksjoner underveis. Takk til John Dewey!



eller se via linken.

2 kommentarer:

Merethes fagblogg sa...

Så kult med Dewey i avspiller da! Du må lære meg hvordan du gjør det.

Takk for gode innspill på siste teksten min forresten. Godt å føle at jeg er på rett vei.

Det virker som du er på vei "ned i trakta", og jeg tror det er lurt å vente med det faglige til du ser hvilken retning det praktiske arbeidet tar. Du har jo fortsatt god tid.

Siri Randem sa...

Gå inn på u-tube videoen du vil ha. Under url-koden øverst til høyre finner du en rubrikk med embed-kode, og den kopierer du og limer inn i bloggen (inne i innlegget).

Er du selv ellers ferdig med alt det praktiske?