onsdag 31. desember 2008

NB! Design og web og jeg


Interaksjonen mellom hva jeg gjør med design og hva design gjør med meg har opptatt meg en god stund. I basis ligger nemlig selve problemet; at jeg ikke har IKT-kompetanse fra et grunnleggende programmeringsperspektiv, bare fra et magert brukerperspektiv. Det er så mye jeg ikke kan om publisering på web. Jeg vet for eksempel ikke hvordan man i praksis lager en nettside; (jeg har faktisk prøvd og syntes det var tungvint, med html-koder som jeg måtte lære o.l.) så jeg må bruke de redskaper som finnes; wikispaces og blogg. Disse redskapene setter rammer for hva som det er mulig å få til.

Så sitter jeg her da, og forsøker å lage noe som jeg krever skal se proft ut uten å ha nødvendige redskaper. I det "virkelige liv" ville man i utvikling av et slikt nettsted kanskje ha vært en del av et større nettverk, med designere, programmerere, ideskapere og tekstforfatterer og redaktører, samt utøvere både i musikk og kunst. Her har jeg bare meg selv i alle rollene!

Det er vel ikke fritt for at jeg kjenner at jeg kommer til kort....

På den annen side; det er jo opp til meg selv å velge presentasjonsform både på masterprodukt og masterartikkel om produktet; så her kan mye ennå skje. Omformulert slik: Jeg kan selv få ting til å skje!

Ingen kommentarer: