onsdag 19. november 2008

Design meg her og der

Vel, jeg droppet praksis til fordel for teori. Jeg fikk nemlig boka Design för lärande (red. Selander) i posten. Og leste boka ut sporenstreks. Her skrives det jo om transformasjon av kunnskap fra pedagogiske tekster til læring i et sosial-semiotisk og multimodalt perspektiv. Det er læringsdesign det er snakk om. Leste Amotsbakkens engelske tekst på sida til DidaktikDesign også, mens jeg var i farta. Stadig noe nytt og noe gammelt, noe brukt og noe lånt. Det eneste vi trenger nå er noe blått før det regelrett blir giftermål....

Nå skal jeg sette dette i relasjon til det jeg allerede har vært inne på, både i bloggen og i utkastene mine til tekster til fagartikkelen.

2 kommentarer:

Ida WH sa...

Du blogger morsomt og kreativt, jeg følger med! Herrud så fort du jobber (og leser!). Dette med læringsdesign har jeg lest veldig lite om. Lurer egentlig litt på hva det er ... Hilsen snart ferdig master ... flaut.

Siri Randem sa...

Det er ganske nytt for meg også, Merethe kan mer om det, tror jeg (hun har vært på seminar)!

Dette med design er et låneord som gir nytt liv til didaktiske problemstillinger om hva, hvordan, når og hvorfor innenfor undervisning. Paradigmeskiftene i synet på læring og kunnskap de siste tiårene har medført behov for å se på tekster og læringsprosesser med nye øyne. Og didaktikk har jo vært nesten et ikke-ord de siste årene. Jeg husker at jeg på lærerskolen en gang på slutten av nittensytti-tallet (1978-79) ble introdusert for det ordet. Jeg forsto ingenting, men pugget akronymer som femiar og makvisa for å fange opp hva det dreide seg om. Så nå er det nesten som å møte seg sjøl i døra 30 år seinere. Yiha!