fredag 7. november 2008

Hjelp! Problemstillingen er løs!

Ok. Nå har jeg sittet og sett på prosjektet mitt; sanger er greit, tegninger er greit, noter er greit, tekster er greit; derav følger at empirien er grei; men hvor i huleste er problemstillingen? Dere der ute, om dere er der; hjelp!

Hvor er problemstillingen? Kan dere hjelpe meg med denne:

Gjøkeegget i de hjemlige sangfuglers rede?
På hvilke måter kan en sangbok være en pedagogisk tekst og i hvilken sammenheng står sangsjangeren kanon i skolesangbøkene i forhold til dette?
Forskingsspørsmålet gjelder hvilke karakteristika som kan etableres ved tekstoppbyggingen av en skolesangbok.


Mulige forskningsspørsmål:
-Hvilke karaktertrekk har en skolesangbok?
-Er det særtrekk ved tekstoppbyggingen?
-Finnes det sjanger- eller tekstnormer for skolesangbøker?
-Er de uttalte eller tause?
-Hva slags tekstoppbygging kan påvises i skolesangbøker?
-Hvordan er fagspråket og det tekstlige uttrykket i sjangeren skolesangbok?
-Er sangboka komprimert og krever store forkunnskaper hos leseren?
-Hvilke tekstlige framstillingsformer kan operasjonaliseres i denne analysen?
-Hvordan er interaksjonen mellom tekst, tegninger og notebilder og leseren av en sangbok?
-Hvilke er de visuelt-verbale trekkene , de diskursive strategiene og de retoriske grepene i en sangbok?
-Hvordan er samspillet av ulike tekstlige og verbale framstillingsformer?
-Hvorfor er dette interssant?
- Hvordan blir sanginnhold i en sangsamling legitimert? (Utvalget sanger)
- Hvordan er sangbokas historik i skolen?
- hvilken funksjon og effekt har en skolesangbok?
-Kan en samling med kanon bringe noen verdi til eksisterende skolesangbøker?

Gi meg en skikkelig problemstilling ut fra dette som kan knytte empirien om en sangbok - en samling kanon - til pedagogiske tekster!

Fort!

1 kommentar:

Ida WH sa...

Mange gode problemstillinger her, den eneste som kan velge mellom dem er jo deg. Som jeg skrev over, ville jeg kanskje sett på sangboken i en pedagogiskhistorisk sammenheng, men det er jo meg. Jeg ville kjent godt etter hva det er du selv er mest interessert i finne ut mer om, og så gått den veien.