torsdag 6. november 2008

Seminar om diskursanalyse


I går var jeg på Blindern på seminaret om diskursanalyse på ISP. Det var veldig spennende, og Margaret Sandvik som var foreleser satte blant annet opp ulike retninger av diskursanalyse og samtaleanalyse. Det var en fin innføring, selv om jeg kjente til det meste av stoffet fra før, var det allikevel ting som falt atskillig bedre på plass. Blant annet at det i et D.A. perspektiv er lov å være eklektisk (plukk og miks), så lenge man kan dokumentere at det er de empiriske dataene som "krever" en slik tilnærming. Og så må man si det eksplisitt da.

Det pussige er at det var en bok som hun var medforfatter av som var en av de første bøkene jeg leste i forhold til mastergradsprosjektet mitt, og som ga meg viktig input da jeg lette etter vinklinger og måter å løse forskningsspørsmålet mitt på: "Samhandling med, via og foran skjermen". Det er faktisk den første boka i kildelista mi! Den omtaler blant annet dette med læring og teknologi.

Ellers sitter jeg og funderer på dette med språk og språkets funksjon; at det er med på å navngi og peke ut, at det har en sosial funksjon knyttet til det å skape mening, at det har en retorisk funksjon i forhold til overbevisning og argumentasjon og at det har et maktperspektiv. Det siste perspektivet bunner i at det er diskursene som setter grenser for tenkning og språk i gitte domener og tidsperioder. Da blir diskurser sett som hele tenkesett, som systemer av tankekonstruksjoner.

Så løper diskursene rundt der, da, som små mus; på kjøkkenet, i butikken, i akademia, i Utdanningsdepartementet, i institusjoner som skole og sykehus, i praksiser, kontekster, kulturer og samfunn. Så kan vi komme som katter på jakt etter mus, vi studenter som leter etter studiefelt....

Ingen kommentarer: