tirsdag 25. november 2008

Utforming og design. Ja! Nei!

Jeg driver med utviklingen av dette nettstedet, da; Rundsanger og kanon, som jeg har lagt ut på wiki'en min musikkrom. Tanken er at dette skal bli en slags læringsressurs, en lærerveiledning, selv om jeg ikke synes det er noe godt eller dekkende ord; med tips, historikk, sanger i tekst og melodi og andre innspill. Og jeg tenker at det er ikke noe fint om jeg bare legger ut skriftlige tekster som om det skulle være en vanlig oppgave; målet må være å utnytte mulighetene til multimodalitet og vairasjon. Og så var det dette med makvisa da. Motivere, aktivisere, konkretisere, individualisere.... ja vi har vel hørt det før. Eller kanskje med retorikkens begreper; nettsiden skal behage, belære og bevege. Hvordan skaper jeg mitt ethos, hvordan presenterer jeg kairos? Og hvor og hvordan er - i forhold til tanker om responsteori - modellleseren?

Så har man de semiotiske perspektivene da, om hvordan man henter mening fra tegnsystemer, om bruk av bilder og symboler og den visuelloe retorikk.

Jeg designer alt sjøl og kommer til kort; fordi jeg ikke behersker mediet, ikke har oversikt over innholdet og mangler de praktiske ferdigheter som skal til for å ordne stoffet, legge inn andre medier, osv. Likevel jobber jeg i vei, og noe vokser fram; om ikke så tydelig på nettsidene, så i alle fall i mitt hode; refleksjoner om hva som skal til for å transformere kunnskap til læring. For det dreier seg om design i dobbel forstand; hvordan designe, designe i praksis på en slik måte at det fenger; og hvordan designe i forhold til den tiltenkte læringen som skal skje; og hvordan utformer man både innhold, stoff og utseende for at læring skal skje?

Jeg synes det jeg foreløpig har fått til er drepende kjedelig.

Ingen kommentarer: