Det har blitt blitt veldig populært å snakke om læringstiler i norsk skole de siste årene. Det er snakk om at noen lærer bedre via hørsel for eksempel, enn via synet, og at lærere skal tilrettelegge undervisning i forhold til dette hos elevene. Så langt så godt.
Men hva har læringsstiler så med hjernens plastisitet å gjøre? Jeg lurer på: Dersom hjernen er så fleksibel - og det er den - hva er vitsen med å bruke så himla mye ressurser på dette med læringsstiler da?
Professor i psykologi og nevropsykologi Daniel Willingham ved universitetet i Virginia sier: "Læringsstiler eksisterer ikke". Han forklarer hvordan kognitive psykologer vet at læringsstiler ikke eksisterer og hvorfor: Good teaching is good teaching, and teachers don't need to adjust their teaching to individual students learning styles:
Sjekk den meget informative videoen hans her:
Eller se den vittige varianten:
lørdag 29. november 2008
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar