fredag 28. november 2008

TGIF?

"Thank God it's Friday!" var det en praksislærer som alltid skrev på tavlen hver fredag; i forkortningen TGIF.

Jeg vet ikke om det gjør en forskjell for meg, for jeg våkner fortsatt forbasket tidlig uansett, og setter meg til å jobbbbbbe med dette prosjektet. Det ene ordet tar det andre og legger seg den ene veien, så den andre, og bilder smettes på plass. Det er som en vev, hvor renningen legges i digitale grids i stedet for i vevstolen.

Om det blir en reell bruksvev ut av det, vet jeg ikke; ikke slik min farmor Hanna pleide å veve hvite håndklær med blå striper i av egendyrket lin.

Jeg vet ikke om hun sa TGIF - i så fall var det på norsk - og mer trolig var det kanskje søndagen som ble priset på den tiden. Sikkert er det at hun hadde det strevsomt på en helt annen måte enn jeg; hun hadde 11 barn, hvor tre døde som spebarn/smårollinger. Uten innlagt vann, med utedo, høner og griser var hennes hverdag flere lysår unna min; det jeg strever med befinner seg ikke i den virkelige, fysiske verden....

TGIF?

Ingen kommentarer: