onsdag 12. november 2008

Problemstilling, problemstilling, problemstilling

Det er jo problemstillingen som styrer valg av metode spesielt og oppgaveskrivingen generelt. Nå tukler jeg igjen med problemstillingen, siden jeg har mye stoff og ikke helt vet hvordan jeg skal snu og vende på det. For hva er det jeg er interessert i å vite noe om?

Ny prøvetittel på oppgaven:

Gjøkeegget i det hjemlige sangfuglredet

[Mener her at kanonsanger riktignok tas inn i skolesangbøkene, men at de behandles som gjøkeegg; de dyttes litt her og der og rundt omkring, og har ingen skikkelig plass eller "oppvekst" i skolesangboka]

Om kanonsanger i skolen ut fra perspektiver om skolesangboka som historisk-pedagogisk tekst.

I hvilken historisk-pedagogisk sammenheng står skolesangboka og i hvor befinner sangsjangeren kanon seg i forhold til dette?

Hvordan oppfatter dere denne tilnærmingen?

3 kommentarer:

Merethes fagblogg sa...

Slik jeg oppfatter problemstillingen din har du to hovedperspektiver; 1) Skolesangboka i et historisk perspektiv, og 2)Kanonens plass i norske sangbøker.Slik jeg har forstått deg skal du lage en sangbok og skrive en artikkel på 30 sider. De to prespektivene din er hver for seg ganske store. Kanskje det vil være nok å se på kanonen som en pedagogiske tekst i et historisk perspektiv? Da slipper du å se på alle sangbøker i et historisk perspektiv i tillegg til kanonsangene.

Vet ikke om dette var noe hjelp, men det var ihvertfall et forsøk på å bidra til litt refleksjon. Lykke til med videre arbeid med problemstillingen Siri :)

Siri Randem sa...

Takk, jeg trøbler fram og tilbake; det er nemlig ikke så mye man kan si om kanon i sangbøkene- annet enn at de tar liten plass; bare 3-5 i hver sangbok; men kanskje det kunne være en ide å sette opp en matrise som viser hvilke kanon som er tatt med når og hvor? Det skulle ikke ta all verdens tid, selv om jeg ikke har alle sangbøkene i Norge for hånden, så må det kunne gå an å foreta et eller annet slags utvalg.

Takk:) jeg er nemlig ikke så veldig interessert i selve skolesangbokhistorien heller, annet enn som kontekstuell referanse, kan man vel si.

Huff, jeg er visst langt unna målet ennå; godt jeg har leveringsperspektiv langt ut i neste år....

Ida WH sa...

Synes Merethes forlsg er godt; kanon som pedagogisk tekst hadde jeg ikke tenkt på, men en kanon er jo selvsagt en pedagogisk tekst, her kan man trekke inn harmonilære, hørelære, tekstforståelse, rytme ... alt læres jo gjennom kanonsangen! Glem hele sangbokhistorien, det du ikke er interessert i er det ingen vist i å bale med. Tror det ar meg som prøvde å pushe deg dit? Jeg er interessert i pedagogisk historie, men jeg er jo ikke deg!