mandag 17. november 2008

Diamonds are a girls's best friend

Design er et internasjonalt ord for formgivning. Det betegner både håndverket å forme et produkt slik at det blir funksjonelt og estetisk tiltalende og resultatet av prosessen; altså selve produktet. Læringsdesign kan da (i mitt hode) knyttes til hvordan man former læringsvirksomhet eller læringsressurser, og hvordan denne eller disse kan vurderes som "produkt"; dvs som resultat av sosial interaksjon.

Design for læring betyr, i følge DidaktikDesign, en forskergruppe ved Stockholms universitet, å studere hvordan kunnskap formes og transformeres i samspillet mellom mennesker, miljøer og medier både i formelle og uformelle læreprosesser. Design handler om hvordan vi på ulike måter iscenesetter sosialt samspill og læring gjennom å bruke ulike uttrykksformer og medier i måten vi virkeliggjør eller gestalter kunnskap og forståelse av verden.

Didaktikken omfatter alle de spørsmål som finnes i skjæringspunktet mellom på et spesifikt kunnskapsområde og dens forandring på den ene siden, og på den andre siden hvordan det lærende individet utvikles og blir kompetent innenfor området, både utenfor og innenfor skolens domener.

Didaktisk design/"designande för lärande" fokuserer både hvordan miljøer og redskaper for læring skapes og hvordan vi som lærende individer selv skaper våre egne læreveier i ulike situasjoner.

Selander (2008) skriver om fenomenet "design för lärande", der han henter tanker fra både sosialsemiotikken og sosialkonstruktuvismen. Kunnskap er da "förmåga att engagera sig i världen på ett meningsfullt sätt" og "förmåga att bruka en bestämd uppsättning tecken". Læring er i dette perspektivet :" Ökad förmåga att engagera sig i världen på ett meningsfullt sätt" og
"Ökad förmåga att bruka en bestämd uppsättning tecken" Hentet fra hans powerpoint: http://www.su.se/content/1/c6/03/14/98/selander.pdf

"Representation genom transformation ( av ”modes and media”) för att skapa mening och utveckla förmågor i lärsekvenser" er et viktig prinsipp for design for læring. Les mer om denne retningen her: http://www.designsforlearning.nu/editorial_0108.htm

.......og her: http://www.designsforlearning.nu/08/no1/no1_08_selander.pdf

Her finner man flere diamanter som gjelder transformasjon av kunnskap til læring.

Leseliste? Se her: http://www.didaktikdesign.nu/2008_artiklar.htm

Ingen kommentarer: