fredag 7. november 2008

Å skrive oppgave

Oppgaver kan skrives etter IMRAD-prinsippet:
IMRAD reflekterer den lineære oppbyggingen av vitenskaplige artikler; Introduction, Method, Results and Discussion.
I norsk språkdrakt blir dette Innledning, Metode, Resultat og Diskusjon, altså IMROD (jf.
Hertzberg 1995: 197). IMROD er tekstformat som vi også kan finne i bruk i artikler fra humanistiskefagområder (jf. Hertzberg 1996).

Kjersti Rognen Breivega skriver i "Vitenskaplige argumentasjonsstrategier" (2003):
Det som skil akademiske tekstar frå andre fagtekstar, er at dei skal dokumentere ein aktivitet det blir stilt særeigne vitskaplege krav til. Vidare er det, som nemnt i førre kapittelet, i og for seg eit ukontroversielt faktum at det eksisterer visse skilnader mellom naturvitskapleg og humanistisk skrivestil.

Hun sier videre:
Mykje tyder på at dei retoriske modellane det er vist til tidlegare i dette kapittelet, er dårlegare tilpassa akademisk skriving på det humanistiske fagområdet.

Humanistiske studier er mer preget av hermeneutiske tilnærminger enn de naturvitenskaplige.

Tatt i betraktning at det er mulig å inndele oppgaver etter empirisk, eksperimentell eller teoretisk forskingsdokumentasjon, går det an å sette opp følgende to typer innholdsfortegnelser i tillegg til IMROD for teoretiske oppgaver. Dette avhenger av problemstilling, fagområde og forskningstilnærming som her, fra B.I. om diplomoppgaven:

Empiriske oppgaver
Innledning
Problemstilling
Litteraturgjennomgang
Undersøkelsesmodell
Antagelser (hypoteser)
Metode
Analyse
Drøfting
Avslutning

Eller:
Praktiske oppgaver
Innledning
Prosjektramme
Teoretisk fundament, løsningsalternativer og utredede effekter
Detaljert valgt løsning
Prosjektplan og -gjennomføring
Prototyp/løsning og reelle effekter
Gjennomgang av prosjektarbeidets sterke og svake sider
Avslutning

Problemstilling: Det spørsmålet som oppgaven har til hensikt å besvare. Det er viktig å lage en god problemstilling for at oppgaven skal bli bra. Det gjelder å begrense hva en skal skrive om. Ellers blir man sittende å skrive litt om alt uten å lære mye om noe særskilt.

(http://infomgt.bi.no/courses/inf2140/problemstilling.htm)

Ingen kommentarer: