lørdag 15. november 2008

Hva kan pedagogiske tekster bidra med?

Gjennom interaksjoner i praksisfellesskapet er det pedagogikkens og lærerens oppgave å realisere kunnskaps- og læringsarenaer hvor relevante kvalifikasjoner til fremtidens arbeid og sosiale liv læres. Kunnskapsdeling fordrer at vi får et språk og en handlingskompetanse til å bruke og realisere læring gjennom, der de kollektive krefter i læringsprosessene er vesentlige.

Hva kan pedagogiske tekster bidra med?

Kan en kanonsamling i musikk bidra til å skape arenaer for erfaringsbasert læring gjennom musikalsk samarbeid, kunnskapsdeling og kollektive prosesser i praksisfellesskaper?

2 kommentarer:

Ida WH sa...

Er dette problemstillingen din, eller den du foreslår nå: "Kan en kanonsamling i musikk bidra til å skape arenaer for erfaringsbasert læring gjennom musikalsk samarbeid, kunnskapsdeling og kollektive prosesser i praksisfellesskaper?"?

Det er jo et ja-nei-spørsmål, hva med å si Hvordan kan ...? Og "i musikk" er litt upresist kanskje, du mener vel i musikkfaget i skolen? Hvis du ikek snakker om skolen, så kan du vet bare stryke det?

Siri Randem sa...

Ja og nei svar også! Hadde ikke tenkt på det som en problemstilling til artikkelen, bare et spark-i- rumpa- spørsmål som tennplugg til tankevirksomhet, egentlig... for å blande metaforene.

Forrige innlegg ga meg en spore til læringsdesign. Tenkte jeg skulle lese litt teori om dette og utforske feltet nærmere.